सचो स्वरूप ( ईश्वर जो स्वरूप )

अज़ु खबर कान थी पवे त मुहिंजे मन में छो उथल- पुथल मची रही आहे त परमात्मा जो स्वरूप कहिड़ो आहे … छा मां वणर्नु करे सघदुसि । नत मूँ वटि अख़र आहिनि , न समझ   , पर छा जवाबु चवां । पर तहिं हूंदे बि कुछु लिखी रहियो आहियां । केतिरो न मूर्खु आहियां । परमात्मा निराकारु आहे या साकारु – निरगुणु आहे या सगुणु । भला केरु समुझाए सघे थो । इन जो फैसलो त अदा मां करे कोन सघदुसि । हिन जो जवाबु लिखणु सवलो कोन आहे । भला नढी समझ ऐं ऊँचो सवालु । जावाबु ढियणु त सवलो पर समझणु तमामु कठिन । तहिं हूंदे बि पहिंजे समझ मूजिबु , लिखी रहियो आहियां । परमात्मा जो जेको निज़ारो तूँ हिनहनि नेत्रनि सां ढिसी रहियो आहीं सो परमात्मा जो साकारु स्वरूप आहे ऐं जेको बंदि नेत्रनि सां तूँ वीचारे सघी थो सो अदा उन जो निराकारु स्वरूप आहे । भला हिन ब्रहमांड में उनखां सवाइ बाकी कुझु आहेई कोन ,थी बि कोन सघदो आहे ।छाकाणि त स्वरूप त हिकुई आहे । न हुनजो आदि आहे न वरी अंतु । प्रभू त शाशवत आहिनि । प्रकृति स्थिर रही नथी सघे , हर पल  पई बदिलिजे । प्रभूअ खे जहिं भाव (वीचार ) सां समुझी सघीं.। थो , अहिड़ा वीह ( 20 ) भाव ( वीचार ) श्रीमद भगवतगीता जे (10 ) ढहें अध्याय जे चइनि सलोकन में चयल आहिनि ।इनहनि वीचारनि खे वीचारे परमात्मा जो स्वरूप ढिृसी सघिजे थो ।

1. बुध्दि  – कहिंबि उदेश्य खे सोचण वारी समझ खे ध्यान में रखीकरे फैसलो करण वारी समझ खे बुध्दि चवंदा आहिनि ।

2 . ज्ञानु  – सत-असत् , सही- ग़लति , फर्ज़ु , सार-असार , नित्य-अनित्य ,आदि समझण खे जेको विवेकु आहे उनखे ज्ञानु चवंदा आहिनि ।

3 .असमोह  –  शरीर ऐं संसार जे जमण-मरण खे अथवा उत्पती-विनाश शील समुझी करे बि मां ऐं मुहिंझे झमेले खे असमोह चइबो आहे ।

4 . क्षमा  – कोई असांजे लाइ केतिरो बि गुनाहु (अपराधु ) करे त उनखे पहिंजीअ शक्तीअ मूजिबु सहणु  , जीऐं उन अपराध जी सज़ा लोक-परलोक में उन  शख़स खे न मिले ,अहिड़े वीचार खे क्षमा करणु चइजे थो ।

5 . सत्यम  –  प्रभू सत्य स्वरूप आहिनि ,जहिंखे पाइण लाइ सदा सचजो सहारो वठणु घुरिजे । मतलबु त जेकी ढ़िठो ब़ुधो ऐं समझो सोई चवणु घुरिजे पर हीउ लिखणु सवलो आहे पर उनते हलणु कठिन आहे । वरी सचखे स मझणु बि कठिनु आहे । जीऐं त महाभारत में नरो वा कुंजरो वा  ।

जेकढहिं सच चवण सां बुरे लग़ण जो डपु हुजे त उते चुपि रहणु बैहितरुआहे । पहिंजे स्वार्थ ऐं अभिमान खे छढ़े ईमानदारीअ जे लाभ  लाइ न वधीक न घटि  चवण खे सचु चइजे थो ।

6 , 7 . – दम -शम  – प्रभूअ जे स्वरूप जो दर्शनु प्इण लाइ इन्द्रयुनि खे विषयनि मां कढी पहिंजे वसि रखण खे शम-दम चइजे थो ।

8 , 9 .  सुखु-दुखु – चाहत (इच्छा ) मूजिबु कमनि जे पूरे थियण ते जेका प्रसन्नता थींदी आहे उनखे सुखु ऐं चाहति जे विपरीत कमनि जे पूरे थियण

ते मन ते जेको प्रभाउ पवे थो उनखे दुखु चइजे थो । सागे़ नमूने देहि खे बि सुख-दुख जो अनुभव थींदो आहे । परआत्मा में सुखु-दुखु कोन थीेदो आहे ।आत्मा सुख-दुख खां नियारो आहे । ईश्वर जे स्वरूप खे पसण लाइ देहि ऐं देही (चेतन स्वरूप ) खे अलग-अलग समझणु घुरिजे ।

10 , 11 . भाव-अभाव – संसारिक पदार्थनि ऐं हालतुनि जे मिलण खे भाव-अभाव चइबो आहे । इनहनि जो प्रभाउ देहीअ ते न थियणु घुरिजे ।

12 ,13 . भयं -अभय – पहिंजे सदाचार ऐं सामाजिक मर्यादा जे विपरीत चाल-चलण जे करे मन में पहिंजे बुरे थियण जे डप खे भय चिजे थो । जेकढहिं इंसान जो बियनि सां व्यवहारु चङो आहे , शास्त्रनि ऐं सचनि संतनि जहिड़ी हलति हले थो त हुनजे अन्त:करण में कहिंजो डपु कोन थो रहे त उनखे अभय चइबो आहे ।

1 4 . अहिंसा – अहिंसा खे समझणु बि कठिन आहे । महा भारत जे लड़ाईअ खे छा अहिंसा जो व्यवहारु चई सघिजे थो , अथवा भगवान श्राीरामचंद्र जो त्रिजचटा ऐं राजा बलीअ खे मरणु तथा सूर्पणखा जो नकु-कनि वढिण खे अहिंसा चई सघिजे थो । पर पहिंजे तन-मन ऐं वचन सां कहिं हि देश काल ऐं हालतुनि में कहिं बि जीव मात्र खे दुखु न पहुँचाइण खे अहिंसा चइजे थो ।

15 .  समिता – पहिंजे पसंद या नापसंद जूँ शयूँ , माणहूँ (स्त्री अथवा पुरुष ) , घटना (ओचितो नफो- मुक्सानु ) थियण जे हालातुनु में मनखे हिक चितो रखण खे समता चइजे थो । समता न हुजण जे करे शरार में बीमारियूँ (दिलि जो दौरो आदि ) भी पैदा थींदियूँ आहिन ।

16 . संतोष  –  जेकढहिं ज़रूरत खां वधीक धन सम्पति घटि बि मिले , तढहिं बि संतोष ( आनंद ) में रहणु घुरिजे , इनखेई संतोष या तुष्टि चइबो आहे । हम राज़ी हैं रबु जो तेरी रज़ा हो , यहां यूं बि वाह-वाह  है।

17 . तप  –  पहिंजे फर्ज़ अदाई जे पालण करे जेकढहिं का तकलीफ़ दरपेशि अचे त (ख़राबु हालतूँ ) उन्हनि के खे ख़ुशी-ख़ुशी सहनु करणु खे तप (तपस्या ) चइजे थो । ग्यारस ( एेकादशी )आदि व्रत रखण खे बि तपु चइजे थो ।

18 . दानु  – फहिंजी ईमानदारीअ जी कमाईअ  (Income ) मां  खुशी् सां कहिं ज़रूरतमंद खे मदद करण खे दानु चइबो आहे ।

19 . यशु  –  चङनि कर्मनि करण सां नेकी मिलंदी आहे ,उनखे यशु चइजे थो । पर चङनि कर्मनि करण सां नेकी मिलणु ज़रूरी कान आहे । यश जी चाहिना रखी कर्म करणु बि वाजिबु न आहे ।

20 .  अपयश  –  संसार में बुरा कर्म करण सां बुराई मुलंदी आहे ,उनखे अपयश चवंदा आहिनि । केतिरा दफ़ा चङे कर्म करण सां बि अपयशु मिलंदो आहे । इन जो कारणु अग़में कयल कर्मनि जो ( प्रारब्ध ) जो फलु आहे ।

श्रीमद भागवत में लुखियलु आहे त जन्म-मरणु ऐं यश -अपयश प्रभूअ जे हथवसि आहिनि । जेके मथे चयल वीह (20) वीह वीचार आहिनि इनहनि में बारह (12) वीचार अलग़-अलग़ आहिनि । हीउ सभई अन्त:करण में पैदा थींदा आहिनि , बाकी अठ ( 8 ) वीचार हिकबेजे विपरीति आहिनि । जीऐं यशु-अपयशु ।

                                                       ——    जय श्री राम  ——

 

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